Алекси Стратиев пред FN: Жертвите на пътя през лятото са два пъти повече, отколкото през зимата

Експертът по пътна безопасност и бивш началник на Пътна полиция Алекси Стратиев със съвети за шофьорите и управлението на автомобили през лятото.

През летните месеци жертвите на пътя са два пъти повече в сравнение със зимните. Ето каква е причината:

Г-н Стратиев, защо през лятото, когато условията на пътя са по-добри, има повече катастрофи?

За съжаление, точно така е. През лятото катастрофите и жертвите са повече, отколкото през зимата, първо, защото движението е много по-интензивно – хората пътуват по-често и до различни места; второ, защото условията предполагат по-висока скорост. А това води до тежки последствия. Произшествията и съответно загиналите през зимата са два пъти по-малко, отколкото тези през летните месеци.

Като възрастова граница – кои са по-опасни шофьори: младите, които все още нямат опит, или тези, които имат опит, но подценяват до известна степен условията?

Статистиката показва, че преди всичко рискови са младите водачи и по-възрастните – над 65 – 70 години, те вече малко или много губят някои от ценните качества. Младите притежават темперамент и все още не са свикнали да управляват автомобила. Стажът гарантира в немалка степен това, че водачът е по-адекватен на ситуациите в пътуванията.

Много млади водачи през лятото остават до късно на дискотеки и след това се прибират, като водачът е уморен или се е почерпил и се случва непоправимото…

Първото и най-важно нещо е: абсолютно никакъв алкохол и наркотици. Дори и малките количества да повлияят върху шофирането. И второто, да бъдат особено предпазливи през тъмните часове на денонощието и то в тези часове, когато все още може да има пешеходци. Понякога те не ги забелязват и се случват инциденти. По никакъв начин да не се превишава скоростта, защото при управлението на фарове видимостта е намалена.

Кои места в България можем да сложим в „черен списък“ с концентрация на катастрофи?

Всяка година Пътната полиция на база на станалите произшествия със загинали и ранени предоставя такива места, на които се случват неприятните събития, на АПИ. От АПИ след това проучват каква е причината на тези места да се случват тежки произшествия. Но по принцип, общото правило е, че интензивността на движението определя и аварийността.

катастрофа Кресненско дефиле пострадали ранени

По този повод се посочват най-вече Кресненското дефиле, пътят Русе – Велико Търново, Асеновградския път, пътищата към морето и тези по крайбрежието като Бургас – Варна. Възникват напоследък катастрофи и в района Видин – Монтана. Слава Богу, имаме много добра новина, че през май месец загиналите са два пъти по-малко в сравнение със същия месец през миналата година. Тогава са били 66, сега са около 30. Това е оптимистична новина. Но зад всяко произшествие се крият много съсипани човешки съдби.

За какво трябва да внимаваме през лятото, когато седнем зад волана?

Преди всичко да се съобразяваме с пътя и скоростта. Защото скоростта е нещо, което убива. Човек, когато допусне грешка при по-малка скорост може да не се стигне до произшествие, защото има време да реагира, и второ, и да се стигне да произшествие с по-малка скорост има шанс да оцелеят участниците в движението. При високата скорост липсва време за реакция и последиците са изключително тежки. Най-важното е да се спазват всички правила като предимство и изпреварване…

Станали ли сме по-толерантни на пътя, спазваме ли правилата?

Нямам такова усещане все още, но мисля, че все пак нещата трябва да вървят натам и има надежда, че това ще се случи. Много е важно да се говори на хората, че трябва да са толерантни на пътя и че при всяка конфронтация се стига до проблем. Другото е, че служителите от системата за контрол да бъдат много активни.

Някои водачи смятат, че има тежки ограничения, на места дори безсмислени, наричат ги „хранилки“. Доколко имат основание за това мнение?

Не могат да бъдат „хранилки“, защото скоростта вече не се контролира чрез спиране, а се контролира чрез камери, които заснемат нарушението. Така че глобите влизат директно в бюджета. Така че понятието „хранилка“ е абсурдно за тези ограничения. Сега прокуратурата е разпоредила проверка на пътните знаци и действително някъде може да има забравени пътни знаци.

Но за да има ограничения на скоростта те са наложени от самия живот – там са се случвали произшествия, опасно е за движението и затова се ограничава скоростта. Вярно е, че са много неприятни тези ограничения, но въпреки всичко трябва да се спазват.