Автобусни превозвачи пред FN: Призоваваме Борисов да спре спорния законопроект, иначе ще има протестно шествие в София

автобусни

Около 2 000 автобуса от цялата страна се очаква да се включат в протеста на автобусните превозвачи в 14 ч. днес. За час и половина те няма да тръгват от началните спирки по маршрута си и няма да превозват пътници. Причината е несъгласието на бранша със Законопроекта за създаване на Българска автомобилна камара. Според Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта подобно сдружение ще бъде в услуга на определени фирми, но също така че доведе до по-ниско качество на услугата и повишаване на цените за автобусите. Ако исканията им не бъдат чути, автобусните превозвачи ще минат към ефективна стачка на 25 юни.

Магдалена Милтенова

Вижте повече в интервюто:

– Г-жо Милтенова, как ще протече вашият протест в случай, че законопроектът за създаване на Българска автомобилна камара не бъде оттеглен?

– Видяхме вчера на срещата каква е обвързаността между политически партии и бизнес, което е много жалко, защото ние също сме подкрепили ГЕРБ и в момента се чувстваме леко излъгани в очакванията си за лоялно управление и почтеност в тези практики. Лично аз съм подкрепила г-н Борисов, защото вярвам в неговата добронамереност и в намерението да подкрепи качеството на живот на хората. Но неговото изказване преди време в едно интервю, когато той беше болезнено откровен и каза – Аз не зная защо вотът е наказателен… Вече мога да му отговоря защо вотът е наказателен. Вотът е наказателен, защото именно заради такива лобистки законопроекти, заради това обвързване на хората, които са в политическа партия ГЕРБ с бизнес и потъпквайки всички ценности на демокрацията.

– Какво да очакваме да се случи в 14 ч. и, ако ще бъдат засегнати около 30 000 – 40 000 пътници от вашия протест, защо те да бъдат потърпевши?

– Хората не са виновни, но нямаме друг избор, освен да ангажираме и тях с нашия проблем, защото този наш проблем след определен период от време ще бъде техен проблем, защото ще рефлектира върху качеството на услугата и най-вече върху цената. Причината е, че обременяването с други разходи под формата на членски внос, допълнителни такси за обработка на документи и издаване на лицензи, които ние в момента не заплащаме, ще оскъпи значително услугата.

– Колко точно ще я оскъпи?

– Ние не можем да направим точни разчети, защото все още няма никаква регулация или яснота какъв ще бъде размерът на членския внос. Но имайки предвид Камарата на строителите, където започваме от 1 200 лв. и стигаме до 80 000 лв., дали някой може да ни каже какъв ще бъде членският внос и колко ще оскъпим услугата…

– И все пак предполагам, че вие сте направили някакви примерни разчети – 20%, 10%, 5%?

– Нищо не можем да кажем, защото това, което е записано в този законопроект казва, че Управителният съвет реално ще определя таксите, а Общото събрание трябвало да определи членския внос. В момента това, което се случва е един пълен парадокс в демократична България и в новата история на България аз не си спомням да се е случвало подобно нещо – законопроект да се внася от бизнес, а не от законотворците, които по право имат тази привилегия. А вчера стана ясно, че този законопроект не е написан от вносителите, а от други лица.

– А нали идеята на този законопроект беше да ви обедини?

– Ами нали виждате какво се получава? Резултатът е обратен – законопроектът ни обедини, но срещу себе си… В момента ние не очакваме управляващите да изтеглят законопроекта, защото г-н Столарски (Миролюб Столарски от Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт – бел. ред.) постоянно тиражира в пространството, че ние сме толкова много, че няма да излязат толкова много автобуси, успокоява управляващите, че няма да се случат нещата – не, напротив. Нещата ще се случат. Нека той да обясни те кого представляват, ние ще се види кои сме.

– Колко автобуса ще се включат в протеста днес?

– Около 2 000 автобуса се очакват – като започнем от всичките автобуси, които тръгват от Централната автогара и стигнем до Хасково, Кърджали, Силистра, Ямбол, Пазарджик, Перник, Варна, Благоевград, Търговище, Петрич, Добрич, Сандански, Пловдив, Карлово, Монтана, Лом, Вършец, Берковица, Смолян, Видин, Гоце Делчев, Бургас, Слънчев бряг, Поморие, Исперих, Омуртаг, Дулово, Велико Търново, Търговище, Шумен – може би 25 – 30 града се включват в протеста.

– Доколкото разбирам, вие разчитате на помощ от премиера. Какъв е вашият призив към него?

– Ние нямаме никакъв друг избор, освен да се обърнем за помощ към него. Призоваваме го да обърне внимание на този законопроект, да види какво точно се случва. И смятам, че имаме право да се обърнем към него като негови избиратели, защото ние наистина сме дали гласа си за ГЕРБ и в момента се чувстваме доста излъгани от целия начин на отношение към бранша и към бизнеса от страна на конкретните представители на парламентарната група на ГЕРБ и вносителя Станислав Иванов. Защото, извинявайте, не може един народен представител от управляващата партия да каже, че министерството не работи ефективно, министерството има съмнителни практики, предполагащи корупция. Това е недопустимо – един представител на властта да говори нещо подобно за собствените си администрации. И ако това е вярно, защо никой не се е намесил, за да реши този проблем, а не той да се прехвърля просто на друго място.

Вчера поискахме от вносителя на законопроекта да го изтегли и да даде срок до 15 юли, защото ние имаме ясна представа за това как искаме нашият бранш да се обедини в автобусния сектор. Не получихме такава ответна реакция. Нашите браншови организации правиха многократни срещи в периода преди да разберем, че е внесен законопроектът. Ние сме стигнали до извода, че трябва да направим една конфедерация или една асоциация на браншовите организации в транспорта. Настояваме да се направи и регистър на браншовите организации – така че регулацията можеше да се направи много лесно, с елементарни, действащи закони и това да не бъде със задължителен характер като във времето на комунизма, защото смятам, че живеем в демократична държава.

– Има ли вашият протест някакви политически мотиви? Има ли намеса на други политически партии?

– Категорично заявявам, че не сме влизали в никакви срещи с нито една политическа партия, освен с Комисията по транспорт във вчерашния ден. Има някакви срещи, за които ние разбираме от медиите. Тези срещи са направени с колегите от товарни превози, защото твърдението, че всички в товарните превози искат камара също не е вярно, колегите там също са разединени, голяма част също са против Автомобилната камара, така че предполагам, че тези срещи са били с тях. Автобусните превозвачи не сме участвали в нито един разговор с която и да е политическа партия.

– Какво следва след днешния протест?

– Днес ще депозираме в Столичната община искане за протестни действия на 25 юни. Предвиждаме около 250 – 300 автобуса да преминат на протестно шествие в столицата.

– Ще блокирате ли София?

– Не, ще протестираме съвсем цивилизовано и по правилата и законите, които са определени в Република България. Ние сме хора, които спазват правилата и спазват законите – такива, каквито са разписани.

А най-големият проблем всъщност е в това, че ако това сега сработи и мине, оттук нататък нито един сектор на икономиката не е защитен от намеса в неговата дейност и от окрупняване на бизнеса и приватизирането му от конкретни лица.