Диетологът д-р Спасов със съвети как да се храним, за да забързаме метаболизма си

метаболизъм

Казват, че добрият метаболзъм е ключът към изящната фигура и добрата физическа форма. Именно на този процес в тялото ни се дължи факта, че някои хора, чиято обмяна на веществата е бърза си хапват обилно, без обаче това да се отразява особено на фигурата им. За други пък важи неписаното правило, че и малко сладко да си хапнат, то веднага ще им се залепи.

Има ли трикове, с които да накараме тялото ни да забърза метаболитните процеси и как да се храним за бърз метаболизъм – с тези въпроси се обърнахме към диетолога д-р Митко Спасов.

Д-р Спасов, вярно ли е, че с годините метаболизма не всеки човек намалява и на какво се дължи този факт?

При здрав човешки организъм наистина се наблюдава подобна закономерност. Затова и с напредването на годините много хора губят форма и страдат от наднормено тегло. Между 30 и 40-тата година драстично намалява производството на хормона на растежа, което има силно значение за понижаването на метаболизма.

Много е важно за нашия метаболизъм да сме имали правилен режим на хранене през годините, да не сме „изнудвали“ тялото си да гладува, защото тогава наистина рисковете да не можем да отслабваме са големи.

Затова най-добре е да се поддържа формата и да не се допуска качване на килограми с оправдания от типа „сега ще си хапвам, пък после ще му мисля как ще отслабна“. Това е най-грешното мислене. Защото много по-лесно е да не допуснем да напълняваме, отколкото след това да се налага да отслабваме.

Дамите трябва да полагат повече усилия в задържането на формата си, защото имат по-малко тестостерон. В това отношение мъжете са природно облагодетелствани, защото той им помага да не трупат толкова мазнини и по-лесно да изграждат мускулна маса.

Как да помогнем сами на тялото ни да има бърз метаболизъм?

Ако не говорим за някакви определени храни, то един отличен трик е да се храним бавно и да сдъвкваме добре храната. Чували сме като деца бабите ни да ни казват „Дъвчи!“ и това не е случайно. При самият дъвкателен процес се отделя по-голямо количество слюнка, която пък съдържа ензима емилаза, който разгражда храната преди тя да постъпи в стомаха ни.

Когато се храним бавно това не позволява да претоварваме гладката мускулатура на стомаха и добре сдъвканата храна се обработва много по-лесно от тялото ни. Освен това до мозъка ни много по-рано ще бъдат изпратени сигнали за ситост, така че със сигурност ще поемем по-малки количества храна за да се нахраним. Важно е да се знае, че консумацията на алкохол по време на ядене е нещо, което със сигурност ще забави метаболизма ви.

Спортът също ще ви помогне за по-добрата обмяна на веществата. Движението на тялото и много разходки са ключови.

Какво бихте посъветвали хората, които имат бавен метаболизъм?

Като цяло при здравия човек не би трябвало да има изменения на метаболитните процеси. Ако човек се храни умерено и разумно, но трупа мазнини, тогава препоръчвам посещение при лекар и изследвания.

За онези, които просто искат да забързат метаболизма си има много подходящи билки и билкови комбинации. Доказано ефективни са копривата, бабините зъби и чая от глухарче. Всички те спомагат както за намаляване на апетита, така и за сваляне на кръвната захар и забързване обмяната на веществата. С билките обаче трябва да се действа много разумно, да не се прекалява и по възможност да се действа под контрола на специалист.

Също така има една нашумяла напитка, нарича се Йерба Мате, която действа на хормонално ниво и спомага да се нормализират нивата на кръвната захар. И съответно така да се пребори чувството на глад. Растението от което се прави този чай се отглежда в Латинска Америка и свойствата му са добре известни на хората от Аржентина, Уругвай, Парагвай и Бразилия. Когато се консумира без захар, тя намалява мазнините в тялото ни и спомага за блокиране на нивата на хормона лептин, който играе ключова роля в регулирането на приема и разхода на енергия в организма.

Другата модерна напитка, която набира много сериозна популярност в съвременната диетолгия е зеления чай матча – това е истински натурален фетбърнър. Но, трябва да се знае, че с една чашка няма да постигнете голям ефект. За да въздейства зеления чай върху метаболизма е необходимо да приемате поне литър на ден. Матчата е фино смлян японски зелен чай, който е ободряваща алтернатива на кафето, което знаем влияе на нивата на кръвната захар, което пък може да доведе до повишаване на теглото. Лъжичка от прахчето се разтваря директно във вода, разбърква се с бамбукова четка и става много приятна пенлива напитка. Матчата съдържа EGCG – антиоксидант, който стимулира метаболизма и спира растежа на мастните клетки.

Кои са другите, по – традиционни храни от менюто на българина, които спомагат за забързване на метаболзима?

Със сигурност това е стария фасул – една храна много тачена на българската трапеза. В аптечната мрежа се продават таблетки с извлек от бял боб. За подобни продукти има резултати от изследвания, че съдържат блокер на амилазата – ензимът, който превръща въглехидратите в захари.

Друга храна, която ще ви помогне да свалите няколко сантиметри от талията са черешите, а аз лично не познавам жена, която да не ги обича. Не случайно са наричани най-здравословните бонбони в света. През 2009-та в медицинско издание бяха публикувани данни от изследване, при което на мишки, поставени на високомазнина диета редовно са давани череши. Оказало се, че мазнините при тях са били в по-малки количества, отколкото при събратята им, които не са яли този вкусен плод. Което ясно доказва неговото отношение към забързването на метаболизма.

Тук искам да напомня и за сока от червено цвекло. Изключително добри резултати при диета дава ако се смеси с кисело мляко, но е важно да се знае, че това има силен очистителен ефект и може да се окаже твърде драстичен метод за хора, които не са здрави.