Диян Стаматов за FN: Националното външно оценяване в нашата страна е необходимост

неучебен НСИ училище детска градина

Защо Националното външно оценяване трябва да бъде запазено като форма на изпит и защо е важно за нашето общество? Има ли начин да се преборим със стреса при децата и при родителите?

Отговор на тези въпроси дава бившият зам.-министър на образованието и настоящ директор на столичното 119 СОУ Диян Стаматов.

Според Вас този изпит трябва ли да го има, функционален ли е той?

Националното външно оценяване в нашата страна е необходимост. Изпитът е създаден, за да направи вход на учениците в профилирани и професионални гимназии след 7-ми клас. Дебатът, който би трябва да има според мен, трябва да бъде на чисто професионална основа, не на широко обществена поради една единствена причина. Изходът от определен етап – начален, основен и гимназиален показва изходът на даден випуск и неговите знания трябва да бъдат оценени по обективни показатели.

матурата

Трябва ли да се промени форматът?

Би могло във времето да се промени начинът, по който се провежда; форматът му. Но това е нещо, за което трябва да говорят експертите.

Много родители твърдят, че децата им и те самите са подложени на стрес.

Изпитът по принцип е стрес. Изпитът не е санаториум. Той има за цел да покаже знанията в една различна обстановка. Той именно по това се отличава от каквото и да е друго изпитване на ученика в обичайна среда.

Има ли начин този стрес да бъде намален все пак?

Не само че не може да се намали стресът, когато става въпрос за изпит. Каквато и подготовка да има един човек, когато той знае, че ще бъдат проверявани неговите знания и възможности, не би бил в спокойно състояние. Дори не е добре да е спокоен, въпреки че винаги съм пожелавал на учениците си да проявят максимална доза хладнокръвие. Всеки от нас се е явявал на изпити и е нормално децата да са в една повишена емоционална база.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Красимир Вълчев език азбука

Министърът на образованието Красимир Вълчев съобщи пред журналисти в МС, че резултатите от матурите по математика след седми клас са малко по-високи спрямо миналогодишните, а тези по български език – малко по-ниски. Ситуацията в различните области е различна, допълни министърът и коментира, че тези резултати трудно могат да се обвържат с последните промени в образователната система, които се очаква да имат ефект занапред. Днес по-скоро говорим за нормални колебания в отчетените резултати, каза министърът.