Кметове и бизнесът по Южното Черноморие пред FN: Категорично сме против промени в Закона за шума преди летния туристически сезон

Кметовете на черноморските общини Бургас, Созопол, Царево и Приморско Димитър Николов, Панайот Рейзи, Георги Лапчев и д-р Димитър Германов се обединиха около идеята, че сега не е моментът да се правят промени в Закона за шума, инициирани от Валери Симеонов.  Идеята е да се забранят високите децибели след 23.00 часа. По-рано и министърът на туризма Николина Ангелкова поиска по-широко обсъждане на промените.

Позицията на черноморските кметове изрази пред Flashnews кметът на Царево Георги Лапчев.

Г-н Лапчев какво мислите за промените в Закона за шума, необходими ли са?

Нужда от регулация категорично има, защото има наистина много хора, които страдат от това, че има свръх шум по курортите. Това ги смущава и нарушава тяхната представа за почивка. Но, когато се прави един закон трябва да има широк дебат. Този закон пряко засяга всеки жител на държавата и затова трябва да се дебатира с местните общности, кметове на общини, общинските съвети. Оттам да произлезе възможността за алтернативи за справяне с шума. Защото начинът, по който е написан текста е рестриктивен. В него се забранява озвучаването на открити пространства в жилищните зони. Това означава, че важи и за цяла София.

Водени ли са разговори с вас, взети ли са вашите предложения?

Не. Работна група, която да коментира закона по населени места, няма. Не е правен анализ, как ще се отрази това на бизнеса. Още повече в навечерието на летния сезон такава колосална промяна на условията ще доведе до огромен стрес. Морските кметове от Южното Черноморие първи изразиха позиция, защото най-голямата леглова база е при нас. Ако този закон започне да се прилага още сега в този му вид ще наложи много рестрикции и ще попречи на туризма това лято.

Бизнесът има сключени договори вече за програми, диджеи, изпълнители? Как ще се отрази това на тях?

Разбира се. Със сигурност има сключени договори и предварителни контракти, които са платени, вложени са някакви средства. Могат да се разтрогнат договорите, ще се платят неустойки, но истината е какво впечатление ще се остави в туристите, които са решили да дойдат при нас. Те не откриват нашата държава за първи път, ще очакват развлечения. Да, не е приятно да слушаме дискотеката до 4 сутринта, но тези зонирания са отдавна. Ако едно заведение е от соца, то е изградило своята история и ние не може тепърва сега да го затваряме. Това тотално ще промени концепцията на всички градове. Необходима е регулация, но трябва да има широк дебат и среща с бизнеса, хотелиерския бранш и да се намери баланс, за да има туризъм, който да бъде в определени рамки и да няма тотални забрани.  Те водят до пропуски, а не до ползи.

Срещу готвените промени в закона за шума се обявиха и от Асоциацията за защита на дребния и среден бизнес.

Позицията на бизнеса изрази Николай Димитров, председател на Асоциацията за защита на дребния и среден бизнес.

Каква е позицията ви за готвените промени за ограничение на шума?

Туристите, които идват по родното Черноморие търсят забавление – т.нар. нощен живот. Те идват заради купона, не идват толкова заради почивката и спокойствието, а заради нощния живот.

Промените касаят не само нощните заведения, но и търговските обекти. Проектът за шума касае търговските обекти – не се допуска зареждане на такива обекти от 23 до 8 часа сутринта. Много от обектите са денонощни. Има в законопроекта идея и магазини със смесено предназначение, да бъдат затваряни след 23 часа. Ама по морето хората си купуват цигари, шоколад и нещо друго и след 23 часа,  действа се избирателно. Не може Морска гара и пристанища например да не влизат в този закон. В тези зони има огромен на брой денонощни заведения. Нека закона важи за всички или за никой.

А какво мислите промените в закона да влязат в сила още за този летен сезон?

Договорите, който бизнесът е разписал са разписани още миналата година.  Съответните търговци, ресторантьори и предприемачи ще търпят големи неустойки. Проблемът е от години назад, в презастрояването на тези туристически курорти.  Тъй духът от бутилката е изпуснат още тогава и това, което се предлага ще отблъсне туристите. Ще фалират и хотелиери. Дори и наемодателите ще останат без препитание, ако отблъснем туристите, които искат да се забавляват по морето.