Специална комисия разследва причините на авиационната катастрофа

Министърът на отбраната е назначил специална комисия, която от днес работи по изясняване на причините за авиационната катастрофа близо до летище Пловдив. Това съобщи на брифинг в авиобаза Крумово генерал-майор Цанко Стойков, командир на ВВС

Срокът на разследването е до 30 дни, след което комисията ще излезе със становище за причините за катастрофата, при която загинаха двама пилоти, а третият от екипажа е в болница.

„Докато трае разследването, регулярните планови полети във ВВС са забранени”, каза генерал-майор Цанко Стойков.

Командирът на ВВС изрази личите си съболезнования и тези на командването на ВВС към близките на загиналите летци и морална подкрепа към оцелелия пилот, който е в тежко състояние.

Генерал-майор Цанко Стойков изясни обстоятелствата за авиационната катастрофа, като изтъкна факта, че тя е станала при планови полети, съгласно седмичното разпореждане на командира и изготвена планова таблица за полети.

В потушаването на пожара при падането на вертолета Ми-17 са участвали дежурна пожарна от формированието в Крумово и от летище Пловдив. В спасяването се е включил и техният лекар. Участвали в спасителните дейности са и караула от военното формирование и военна и гранична полиция на летището.

Според командира на ВВС метеорологичната обстановка в района на летище Пловдив, където се е извършвал тренировъчният полет, е била подходяща, имало е видимост до 10 км и вятър от 1 км в секунда

Вертолетът е извършвал своя пети полет за деня, което не е необичайно. За капитана на екипажа полетът е бил първи за деня, за заместника му – трети, а за бордния техник, който оцеля, това е било четвърти полет за летателната смяна. И тримата от екипажа са семейни, с по две деца, с богат опит като пилоти. Многократно са били награждавани и признати от колегите си като професионалисти. Специално за извършването на тези задачи пилотите са имали достатъчно подготовка.

„Данните за вертолета Ми-17 също са добри“, каза генерал-майор Цанко Стойков. Той постъпва на въоръжение на 15 октомври 1989 година, има 2820 часа налетени часове до момента. Извършван му е ремонт през 2016 година. От тогава досега е налетял 320 часа.

„Ще използваме всички възможности за поддържането на вертолетната техника и ще търсим изходи, за да можем в кратки срокове да възстановим това дежурство”, каза още Цанко Стойков.

„От докладите, които са получили в командването на ВВС, се вижда, че прегледи на техниката се правят ежеседмично, ежедневно и преди всеки полет. Това означава, че тя е била изправна”, каза още командирът на ВВС.